a

13.7.10

Nirvana

Нірвана

Nirvana ( [2] ; [3] (Ніббана); [4] ), є центральною концепцією в індійських релігій. У sramanic думки, це стан, коли вільні від страждань (або dukkha). У індуїстській філософії, тобто об'єднання до Верховного буття через мокші. [6] Слово буквально означає "видування" - на увазі, в буддійському контексті, видування пожеж жадібності, ненависті й омани. [7]

Етимологія

Нірвана з'єднання приставки п [р] - (п, СНД, NIH), що означає "з, від, без", а корінь vä [па] (Pali. Ваті), яке може бути переведене як "вибуху" як в "видування вітер", а також як "пахнути, і т.д.". [http://www.akshin.net/philosophy/budphilnirvāṇa.htm]
Абхідарми-mahāvibhāsa-цзун, sarvastivādin коментарі, дає повне контексті можливих значень від своїх коренів санскриту:

Vana, що означає шлях відродження, + НДК, сенс залишити вимкнено "чи" бути далеко від шляху відродження ".
Vana, що означає "сморід, БІК +, що означає" не ":" без смороду тривогу карми ".
Vana, що означає "густих лісів", ІК +, що означає "без" = "бути без густий ліс п'ять агрегатів" (Панса скандха), або "3 коріння жадібності, ненависті й омани" (рагу, dvesa, Авід) або "3 характеристики існування" (непостійності, anitya; незадовільності, dukkha, бездушність, anàtman).
Vana, що означає "ткацтво", ІК +, що означає "вузол" = "свобода від вузла багатостраждальний потік карми".
Нірвана в буддизмі

[8] Будда описав Nirvana в якості ідеального світу в стан розуму, вільного від спраги, гнів і інші страждають станів (kilesa и). Крім того, це "кінець світу", немає особистості ліворуч, і немає меж для розуму. Питання знаходиться у світі зі світом, має співчуття до всіх і дає до одержимості і записів. Це не буде досягнуто миру, коли існуючі вольових утворень заспокоїв, а також умови для виробництва нових не будуть викорінені. У нірвану першопричин потяг і відраза були припинені, з тим щоб один не підлягає людських страждань (палі: dukkha) або подальшого переродження в сансаре.
Pali Canon також містить інші погляди на Нірвану, приміром, це пов'язано з бачачи порожні природу всіх явищ. Він також представив в якості радикального зміни порядку свідомості і розв'язування свідомості. [9] Герберт Гюнтер Scholar заявляє, що в нірвану "ідеальної особистістю, справжнім чоловіком" стає реальністю. [10]

У Дхаммапада, Будда говорить про Нірвані, що це "найвище щастя". Це щастя міцний, трансцендентне щастя невід'ємною спокій досягається шляхом освіти або Бодхи, а не щастя, отриманих з непостійних речей. Знань, які супроводжують Nirvana виражається через слово Бодхи.

Будда пояснює, як Nirvana "безумовного" (asankhata), розум, розум, який прийшов до точки досконалої ясності і прозорості у зв'язку з припиненням виробництва вольових утворень. Це описується як Будда "безсмертя" (палі: Аматі або Амараваті), так і високі духовні досягнення, природний результат, який дістається тому, хто живе життя доброчесної поведінки та практики у відповідності з Вісімкове Шлях Ноубл. Таке життя породжує посилення контролю над покоління карми (ін-інд; попадали, карми). Він виробляє здорові карми з позитивними результатами і, нарешті, дозволяє припинити виникнення карми взагалі з досягненням Ніббана. В іншому випадку, істоти вічно бродити по непостійним і страждання генеруючих сфери бажання, форми і безформність, збірне іменуються сансари.

Кожен звільнений людина не виробляє нову карму, але зберігає особливості окремих особистості, яка є результатом сліди свого карми спадщини. Той факт, що є психо-фізичного субстрату протягом решти Архат життя людини показує триваюче дію карми. [11]

Позиція ранніх писань в тому, що досягнення Ніббана чинності в поточному або майбутньому народженні залежить від зусиль, і не вирішений. [12]

[13]

Огляд

Nirvana в сутра ніколи не був задуманий як місце (наприклад, можна уявити собі небо), а антиномія сансари (див. нижче), яка сама є синонімом незнання (Авід, попадали avijjā). Це сказав:
"Звільнений розум (Чітта), що не чіпляється" означає Ніббана "(Majjhima ника 2-Att. 4,68).
Нірвана означає, зокрема - як Гнозис відноситься - те, що закінчується особистість розум (Чітта) з емпіричних явищ. Теоретично, це Ніббана сказав розуму, який "вже не підходить (бхава) і буде (вібхава)", але які досягли статусу назавжди, згідно з якою "звільнення (vimutta) можна сказати".

Вона несе подальшого конотації заспокійливого, охолодження і світу. Реалізації Нірвану в порівнянні з закінченням Авід (невігластво), яке увічнює буде (cetana) у здійсненні втілення духу в біологічні або іншу форму передачі назавжди через життя після життя (сансари). Samsara обумовлено головним чином потяг і невігластва (див. залежних походження). Людина може досягти нірвани, не вмираючи. Коли людина, який усвідомив, Nirvana вмирає, його смерть згадується як [14] (палі: Нірвану), його повністю кончиною, так як його життя була його остання зв'язок з циклом смерті і відродження (сансари), і він не буде відродитися знову. Буддизм вважає, що кінцева мета і в кінці samsāric існування (коли-небудь "стати" і "вмирає", і ніколи по-справжньому буття) є реалізація нірвани. Що відбувається з людиною після його [15] не може пояснити, як це знаходиться за межами всіх мислимих досвід. Через низку питань, Саріпутта приносить чернець визнати, що він не може скувати Татхагата як істина чи реальність навіть в нинішньому житті, так спекулювати щодо онтологічного статусу Архат після смерті не є правильним. [16] Див Татхагата # несповідимі.

Особи до рівня неповернення можуть виникнути Nirvana як об'єкт психічного свідомості. [17] [18] Деякі роздуми в той час як Ніббана є об'єктом самадхі привести у разі їх розробки до рівня неповернення або Гнозис у Архат. [19] У цей момент споглядання, яка досягається через розуміння прогресії, якщо медитуючих розуміє, що навіть це держава побудовано, і тому недовговічні, кайдани зруйновані, arahantship досягається, і Ніббана реалізовані. [20]

Трансцендентні знання

Розум відомо, це свідомо. З нірвани свідомість звільняється, і розум стає відомо, таким чином, що абсолютно нічого не обмежених в умовний світ. Будда описує це в різних місцях. Один із способів полягає в наступному:
Свідомість без функції, без кінця, світу все навколо. [21] [23]
Ajahns Pasanno Амаро і писати те, що називається з використанням слова "viññana" є якість свідомості, і що використання терміну "viññana" повинні бути в більш широкому плані, ніж це зазвичай означає: "Будда уникнути причіпок педантизм багатьох сучасних філософів з ним, і висловилися за широку кисть, розмовний стиль, спрямованих на конкретний слухачів мовою, яку вони можуть зрозуміти. Таким чином, "viññana" тут можна вважати, означає "знання", але не частковою, розрізненої, дискримінаційних (VI-) знаючи (-Нана), яка зазвичай має на увазі слово. Замість цього воно має означати, знаючи, споконвічний, трансцендентний характер, в іншому разі проходу в якому міститься було б суперечливим ". Потім вони дають додатковий контекст, чому цей вибір слів може бути зроблено. [25] Цей неофіційний manifestive свідомості "відрізняється від видів свідомості, пов'язані з 6 сенсі засоби масової інформації, які" поверхні ", які падають на і виникають у відповідь. [26] За словами Пітера Харві, ранні тексти є роздвоєними з приводу того, не термін "свідомість", є точною. [27] У визволених особистості, це безпосередньо досвідчених, таким чином, що відсутні будь-якої залежності від умов на всіх. [28] [29]
В одній такому трактуванні, "світлого свідомості" збігається з Nirvana. [30] [31] Інші не згодні, що в ньому не Nirvana себе, але замість того, щоб бути свого роду свідомість доступна тільки arahants. [33] [35] Місце в Majjhima ника уподібнює його порожнього простору. [36] Для звільнених з них світловий, без підтримки свідомості пов'язана з Ніббана напряму, без посередництва відомо психічного фактора свідомості в залежності з-виникнення, і подолання всіх об'єктів психічного свідомості. [37] [38] Це докорінно відрізняється від концепції в попередньому буддійських Упанішад і Бхагавад-гітi самореалізації, описав, як і доступ в сокровенне свідомість людини, в тому, що це не вважається одним з аспектів, навіть найглибші аспекти, окремих особистостей, і не слід плутати яких-небудь чином "Я". [39] Крім того, воно виходить за рамки сфери нескінченного свідомості, шосте буддійського jhanas, яка сама по собі не закінчення марнославства "я". [41]

Нагарджуна послався на прохід по цьому рівні свідомості, в Dighanikaya [42] у двох різних робіт. Він писав:

Сейдж заявив, що земля, вода, вогонь і вітер, довгі, короткі, дрібної і великої, добре, і так далі згашена до тями ... Тут довгі і короткі, тонкі і грубі, погане і хороше, от імена і форми, усі зупиняються. [43]
Пов'язаних ідея, яка знаходить підтримку в попадали Canon та сучасної практики тхеравади традиції, незважаючи на відсутність у коментарях тхеравади і Абхідхамма, є те, що розум сам Архат Ніббана. [44] [45]

Nirvana і Samsara

У буддизм Махаяни, Nirvana і Samsara, як кажуть, не-другий, якщо дивитися з кінцевою характер Дхармакаі. Людина може досягти нірвани після буддійського шляху. Якщо б вони були в кінцевому підсумку різні це було б неможливо. Таким чином, подвійність між Nirvana і Samsara тільки точні на звичайному рівні. Ще один спосіб прийти до такої висновок на основі аналізу, що всі явища порожні важливого особистості, і тому страждання ніколи не властивого в будь-якій ситуації. Таким чином звільнення від страждань і їх причин не метафізичний зсув будь-якого роду. Для кращого пояснення цього мислення см. 2-істин навчання.
Школи Тхеравада робить антитеза Samsara і Ніббана відправною точкою всієї пошуках порятунку. Більш того, він ставиться до цієї протилежності, як визначальною для кінцевої мети, яка як раз подолання сансари і досягнення звільнення в Ніббана. Де тхеравади істотно відрізняється від школи Махаяни, які також починаються з подвійність сансари і нірвани, в не з цього полярності просто як підготовчий урок спеціально для тих, хто тупий факультетів, які будуть в кінцевому підсумку замінено якимось вищим реалізації недвойственності [46] . З точки зору попадали Suttas, навіть для Будди і страждання Arahants та її припинення, Samsara і Ніббана, зберегти свою самобутність [47] .

Обидві школи згодні, що Будда Шак'ямуні був у той час сансари, досягли нірвани, в тій мірі, він бачив всі одночасно вільні від сансари.

Шляхи до Nirvana в каноні Пали

У Visuddhimagga, Ch. Я, т. 6 (Буддхагхоші і [48] , 1999, с. 6-7), Буддхагхоші визначаються різні варіанти в рамках попадали канон для продовження шляху до нірвани, [50] у тому числі:
на розуміння (віпасана) поодинці (див. Dh. 277) Див Доступ до Insight: Читання у буддизмі тхеравади, Buddharakkhita (1996a). У Paramattha-mañjūsā (коментар Visuddhimagga), ст. 9-10, він додає наступне застереження стосовно такий варіант: "Одкровення поодинці":
Слова "розуміння тільки 'призначені для виключення, а не силу і т.д., але спокою (тобто дхьяна), ... [Як правило, відображені] в парі, спокій і розуміння .... [T] він слово "самостійно" фактично виключає тільки те, що концентрація з відзнакою [з jhanic] поглинання, для концентрації класифікується як і [доступу або миттєве] і поглинання .... Приймаючи цей вірш, як викладання один, чиє транспортний засіб розуміння не означає, що немає концентрації, тому що немає розуміння відбувається і миттєві концентрації. І знову, порозуміння має розумітися як три роздуми про непостійність, болю і не-я "[див tilakkhana], а не споглядання непостійності поодинці (Буддхагхоші і [51] , 1999, стор 750, п. 3).
по дхьяна і розуміння (див. Dh. 372) [52]
на ділі, бачення і праведності (див. MN iii.262) Див Доступ до Insight: Читання у буддизмі тхеравади, Thanissaro (2003). Вірш 262 цього сутте перекладається Thanissaro як:
Дій, ясно знати, і психічних якостей,
чесноти, високий [спосіб] життя:
через цей смертні очищений,
не через клан чи багатства. реф
в силу, свідомість і розуміння (7SN I.13) [55]
через розуміння, концентрації та зусиль (див. С. М. I.53) Буддхагхоші і [56] (1999), стор 7, переклад М. I.53, як:
Той, хто мав постійного силу,
Хто має розум, і є концентрованою,
Хто напружені і старанним, а,
Перетинатиме потік так важко хрест.
на чотири основи усвідомленості (див. Satipatthana Сутта, Д. ii.290) Див Thanissaro (2000) . Вірш 290 цього сутте перекладається Thanissaro як:
Шанований сказав так: "Це прямий шлях для очищення істот, для подолання печаль і плач, до зникнення болю і лиха, для того, щоб правильно методу, і для реалізації Звільненню - у Іншими словами, чотири відліку ....
Залежно від свого аналізу, кожен з цих варіантів може розглядатися як рефреймінг від навчання в Потрійна Будди силу, розумовий розвиток [57] і мудрості.

Махаяна перспективи Nirvana

Ідея, як Nirvana очищений, не дуалістична "вищої розуму" можна знайти в деяких Махаяни / тексти тантричних. Samputa, наприклад, говориться:

'Непорочне пожадливістю і емоційних домішок, не заплямованою будь-дуалістичної сприйняття, це вищий розум дійсно є вищим Nirvana. [58]

Деякі традиції Махаяни див. Будда майже Docetic умови, розглядаючи його видимих проявів, як прогнози в рамках стан нірвани. За словами професора Етьєн Ламот, Будди завжди і у всі часи Nirvana, а також їх тілесної відображає їх самих та їхніх буддхіческого кар'єру в кінцевому підсумку ілюзорним. Ламот пише Будди:
'Вони народилися, досягти просвітління, поверне Колесо Дхарми, і введіть Nirvana. Проте все це лише ілюзія: поява Будди є відсутність виникнення, тривалості та знищення, їх Nirvana є той факт, що вони завжди і у всі часи в Nirvana. [59]

Деякі сутр Махаяни піти далі і спробувати охарактеризувати характер Nirvana себе. Mahaparinirvana Сутри Махаяни, який у якості однієї з основних тем саме сфера або дхату Нірвани, має Будди говорити про чотирьох основних елементів, які складають Nirvana. Одним з них є "я" (атман), яка трактується як неминущу Self Будди. Дати виходячи з цього розуміння Махаяни Nirvana, William Edward Сутхілл і Льюїс Hodous стан:

'Сутра Nirvana Nirvana претензій в стародавній ідеї постійності, блаженство, особистість, чистота в трансцендентної сфері. Махаяна заявляє, що Хінаяна, заперечуючи особистість надчуттєвого світу, заперечує існування Будди. У Махаяні, остаточний Nirvana трансцендентною, а також використовується як термін для Абсолюту. [60]

У той час це священне писання було написано, там вже давня традиція позитивні слова про Nirvana і Будди. [61] Хоча в ранній буддійської думки Nirvana характеризується сталість, блаженство, і чистота, це розглядається як зупинка розсадником для "Я" відносини, і за будь-яку можливість Self оману. [62] [63] Сутра Mahaparinirvana, довгий і дуже складний Махаяни Писання, [64] відноситься до Будди, з використанням слова "Я" для того, щоб залучити на свою не-буддійських подвижників. [65] Виходячи з цього, він продовжує: "Будда-природі насправді не я. Заради [керівні] живих істот, я описую як я ". [66]

Ratnagotravibhaga, відповідний текст, вказує на те, що викладання tathagatagarbha призначений для перемоги над живими істотами на відмову "любов до самого себе" - один з п'яти дефектів, викликаних не-буддійського вчення. Youru Ван відзначає аналогічні формулювання в Сутра Ланкаватара, а потім пише: "Побачивши цьому контексті дуже важливо. Це допоможе нам уникнути переходу до висновку, що tathagatagarbha думки просто ще один приклад метафізичного уяви. " [67] Проте, деякі [68] заперечують проти цього значення щодо Сутра Mahāparinirvāna, зокрема, і стверджують, що Будда, то шапки його коментарі в цьому уривку, з твердженням про реальність Self, заявивши, що він у тому, що "я":

'З-за різних причин і умов, я також навчав, що те, що саме позбавлене себе, бо, хоча є дійсно самостійною, я вчив, що немає самостійної, але немає неправди в цьому. Будда-дхату позбавлена самоврядування. Коли Татхагата вчить, що не я, це тому, що про Вічне. Tathagata це я ", і його вчення, що не існує саме в тому, що він досяг майстерності / суверенітету [aisvarya]. ' [69]

У Сутра Нірвани, Будда стверджує, що тепер він буде вчити раніше нерозкритих доктрини (у тому числі Nirvana) і, що раніше вчення про "не-я був одним з доцільності тільки. Д-р Kosho Ямамото пише:

"Він говорить, що" не-я, яку він колись учили, але це ні про доцільність ... Він говорить, що в даний час готова говорити про нерозкриті навчання. Чоловіки перебувають в перевернутому думки. Так він тепер буде говорити про позитивні ознак Nirvana, що є не що інше Вічного, Блаженство, Self і чисто. [70]

На думку деяких вчених, мови, що використовується в жанрі Tathāgatagarbha сутр можна розглядати як спробу заявити православної буддійські вчення залежить виникнення використанням позитивного, а не мова, щоб не дати людям час відвернулася від буддизму помилкове враження нігілізму. Наприклад, в деяких з цих сутр досконалості мудрості не-я заявив, щоб бути істинною особистості; кінцева мета шляху, то характеризується використанням цілого ряду позитивних мову, який був використаний в індійській філософії, раніше Сутності філософів, але яка в даний час перетворюється в новий буддійський словниковий запас, щоб описати істота, яке успішно закінчив буддійського шляху. [72]

Д-р Ямамото відзначає, що це 'позитивні' характеристика відноситься Nirvana до якоїсь вищої формі Nirvana - у "Великої Nirvana. Говорячи про "високої доброчесного короля чолі Бодхісаттви з Сутра Nirvana, Ямамото цитує Писання себе:" Що таке нірвана? ... Це, як і у випадку, коли той, хто голоду спокій і блаженство, як він узяв трохи їжі. [73] . Ямамото продовжує пропозицію, додавши свій коментар:

"Але такі Нірвана не може бути названа" Великої Nirvana "". І це [тобто нові одкровення Будди щодо Nirvana] Далі зупинимося на "великих" Self ", великого блаженства" і "Великої чистоти", які, поряд з Вічним, становлять 4 атрибути Великої Nirvana. ' [74]

На думку деяких вчених, "Я" розглядається в сутр і пов'язані з ними не представляє істотної Self. Швидше, це позитивне вираз мови порожнечі та представляє потенційну реалізувати Будди через буддійської практики. цієї точки зору, мета навчань 'tathāgatagarbha' / У природі Будди сотеріологічним а не теоретичний характер. [75]

Тим не менш, таке тлумачення спірних. Не всі вчені поділяють. Запис на різних тлумачень tathagatagarbha доктрини, які містяться в Сутра Nirvana і подібні писання, д-р Jamie Хаббарда коментарі про те, як деякі вчені бачать тенденцію до абсолютизму і монізм в цьому Tathagatagarbha [тенденція, яка Японський вчений Мацумото бичує як не буддійського] . Д-р Хаббарда коментарі:

'Мацумото [дзвінків] увагу на схожість між надзвичайно позитивним мови і причинний структура освіти знайшли в tathagatagarbha літератури і істотних монізм знайшли в атман / Брахман традиції. Мацумото, звичайно, не єдиний, хто відзначив цю подібність. Такасакі Jikido, наприклад, видатний вчений tathagatagarbha традиції, бачить монізму у вченні про tathagatagarbha і Махаяни в цілому ... Оберміллера заміж це поняття моністичний Абсолютного до tathagatagarbha літератури в своєму перекладі та коментарі до Ratnagotra, які він влучно названа "Керівництво буддійських Монізм" ... Ламот і Frauwallner бачили tathagatagarbha вчення діаметрально протилежні Madhyamika і представляє що-то вроде монізм атман / Брахман деформації, а треті, такі як Нагано, Seyfort Рюегг і Джонстон (редактор Ratnagotra) просто висловлювати свої сумніви і заявляють, що здається, схожий на пост-ведичної форми монізму. Ще один табір, в особі Susumu Ямагуті і його учень Огава Ітідзе, в змозі зрозуміти tathagatagarbha думки, не вдаючись до ведичної поняття, помістивши її безпосередньо в буддійської традиції умовних причинності і порожнечі, які, звичайно, явно відкидає монізм будь-якого роду . Очевидно, що питання про моністичний або абсолютистського характеру tathagatagarbha і природою Будди традиції носить складний характер. [76]

Д-р Хаббарда коротко її дослідження з tathagatagarbha доктрини зі словами:

'Викладання tathagatagarbha завжди була спірною, оскільки вона докорінно позитивний підхід до істини і мудрості, пропонуючи опису реальності не в негативному сенсі, що вона відсутня або порожній (апофатичного опис, типовий Pefection складу Мудрість і школа Madhyhamika), а в позитивному сенсі, що воно (катафатіческое опис, найбільш типові відданого, тантричний, Mahaparinirvana і традиції Lotus Сутру, і, слід зазначити, моністичний точки зору православного системи брахманічну) ' [77]

За словами Пола Уїльямса, схожість з монізм атман / Брахман думка пояснив, коли Nirvana сутра представляє його вчення Self як спробу залучити на свою не-буддійських аскетів:

Великою є спокуса говорити про вплив індуїстської про буддизм в цій точці, а просто говорити про вплив майже завжди занадто легко ... Сказавши це, звичайно Mahaparinirvana-сутра саме визнає індуїстської вплив у сенсі, коли мова йде про Будді використання терміну "я", щоб виграти над не-буддійських подвижників. Тим не менш, було б неправильно думати, зокрема, трансцендентних Self-Брахман адвайта Веданти як обов'язково впливають буддизму в цій точці. Це аж ніяк не очевидно, що Self яка насправді не-себе-сутра Mahaparinirvana це взагалі порівняно з адвайта Брахман, та й ці сутри Tathagatagarbha більш ранні, ніж Гаудапада (сьомий століття), засновник школи адвайта індуїстської ... [78]
Сутра також говориться, що Будда-природі дійсно не-я ", але кажуть, що Я в манері говорити. [79]

У Сутра Mahaparinirvana, він заявив, що існують три способи для людини "мати" щось, щоб він і в минулому, щоб мати його в сьогоденні, і мати його в майбутньому. У ньому говориться, що це означає "всі істоти володіють природою Будди", що всі істоти в майбутньому стати буддами. [80]. Доген однак явно говорить, що Будда-природа була в певному сенсі навіть справжнє, не Будд: фактично прирівнюючи реальності даний момент (або "Що без сталість") з Будда-природі, в тому числі і трава та дерева , а також душі і тіла. Для Доген, дивитися на що-небудь бачити Будда-природі, тоді як Chinul стверджує, що він знаходиться в тілі, прямо зараз, як нюху, зору і так далі. Сутра важливих Ланкаватара заявляє, що всі дії дії природою Будди, що це їхня справа, і корінь всіх кармічних долю,

Як вказувалося вище, японський майстер дзен, Доген, має відмінні інтерпретації природи Будди, в якому "ціле-буття" розглядається як Будда-природі, і нічого (навіть неживих об'єктів) окремо або відрізняється від неї. Будда-природі не є "потенціал" для Будди, але сама природа всіх речей. Всі речі в їх непостійності розглядаються як Будда-природі [81] , і не є насіння "потенційних" для природи Будди. Д-р Масао Абе пише з цього приводу розуміння:

'... в розумінні Доген в Будда-природі не потенції, а насіння, яке існує всередині всіх живих істот. Замість цього, всі живі істоти, або, точніше, всі живі істоти, живого і неживого, спочатку природи Будди. Це не потенція буде актуалізований-небудь у майбутньому, але оригінальних, основних naure всіх живих істот. ' [82]

Таким чином, Доген розширює поняття природи Будди і що про 'живих істот "обійнятися абсолютно всі речі, які бачили, щоб бути живим, мав розум і буде Будда-природою. Д-р Масао Абе пояснює:

'... Доген розширює не тільки сенс терміна Будда-природі, а також, що в перспективі, живих істот (shujo). В "Bussho" брошури, відразу після говорив "Всього-буття природи Будди", продовжує він, "Я закликаю один єдине ціле цілих-буття" розумних істот "... Це означає, що Доген розширює сенс shujo [жива істота], яка традиційно називається в живих або живих істот, включаючи неживої або nonsentient істот. Іншими словами, він приписує життя неживого істоти, почуття до nonsentient істот, і в кінцевому рахунку розум і природою Будди до всіх з них. [83].

Котирування

Гаутама Будда:
"Нірвана є найвище щастя". [Dp 204]
"Там, де нічого, де ніщо не зрозумів, є острови No-період. Nirvana я можу назвати - повне зникнення старіння і смерті. "
"Існує, ченці, в утробі - unbecome - неприбране - unfabricated. Якщо б не було, що ненароджені - unbecome - неприбране - unfabricated, не було б бути так, що звільнення від народження - сталі - зробили - сфабриковані буде розрізнити. Але саме тому, що ненароджена - unbecome - неприбране - unfabricated, звільнення від народження - сталі - зробили - сфабриковані помітною ". [Удана VIII.3]
Це говорить: "звільнених увазі / буде (Чітта), не чіплятися за" означає Ніббана "[MN2-Att. 4,68]
"Підкорення стати засобом нірвани", а це означає підпорядкування 5 агрегатів коштів Nirvana ". [SN-Att. 2,123]
У АГГІ-Vacchagotta Сутта Будда порівнює Ніббана до припинення і гасіння пожежі, коли матеріали для прожитку були видалені: "Глибокі, Vaccha, це явище, важко зрозуміти, важко зрозуміти, спокійний і вишуканий, виходить за рамки гіпотези, тонкий, к-бути-з якими стикаються мудрим ".
"Існує, що вимірювання, де немає ні землі, ні води, ні вогню, ні вітру, ні розмірності Нескінченність простору, ні розмірності нескінченність свідомості, ні розмір ніщо, ні розмір ні сприйняття, ні не-сприйняття , і не цей світ, ні світ, ні сонця, ні місяця. І ось, я кажу, немає ні йде, ні пропажі, ні застій: ні з кончиною ні виникають: без позиції, без фундаменту, без підтримки [психічного] об'єкта. Це, як раз це, це кінець стрес ".
Саїд відразу після фізичної смерті Будди Гаутами в чому його розум (Чітта) має вигляд = [84] = сутність звільнення:
[DN 2,157] "Немає більше з (перебуває в) у-вдих, ні видих, то і йому (Гаутама), який є твердою на увазі (Чітта), по суті пригнічений від всіх бажань могутній мудрець пройшла за його межами. З розуму (Чітта) безмежні він вже не несе відчуттів, освітлений і непов'язаними (Ніббана), його розум (Чітта), безумовно, (AHU) звільнили. "
Сутта НІП, тр. Rune Johansson:
[85]
[86]
Як полум'я, яке було задув сильний вітер, йде на відпочинок і не може бути визначений, тільки щоб мудрець, який звільнився від імені і тіло проходить на відпочинок і не можуть бути визначені.
Для того, хто пішов на відпочинок немає заходи, за допомогою яких можна було б описати його, тобто не для нього. Коли усі (дхарми) пішли, всі ознаки визнання також немає. [87]
Преподобний Саріпутта:
Знищення жадібність, ненависть і оману нірвани.
Нірвана в джайнізму

[88]
[89]
У джайнізм, це означає остаточне звільнення від кармічних кабали. Коли освіченої людини, такі як, Архат або Tirthankara гасить свої що залишилися aghatiya карми і, отже, закінчує своє існування мирською, це називається нірвани. Технічно, на кінець терміну служби Архат називається Нірвана Архат, як він закінчив свої мирські існування і досягли звільнення. Мокша, тобто, звільнення наступним нірвани. Архат стає сіддха, звільнених 1 після нірвани.
Нірвана в джайнізму означає:

Кінець мирського існування Архат, який стає вільним після цього, і
Мокша (джайнізм)
Опис Нірвана Tirthankara в Jain Тексти

Джайни святкують Дівалі як день нірвани Махавіра. Kalpasutra дає докладний звіт про Nirvana в Махавіра. [91]
[92]

Nirvana, як Мокша

Uttaradhyana Сутра представляє собою звіт про Гаутама пояснити значення нірвани в Кеші учень Parsva. [94]
[95]

Nirvana в індуїзмі

[96] В індуїзмі, мокша є звільнення від циклу народження і смерті, і один у мирському концепції самоврядування. Людина досягає стану нірвани тільки тоді, коли Мокша досягається. [98] Союз з вищою істотою Брахман, і цей досвід блаженного его-бездомності називається Nirvana. [99] У філософії адвайта Веданти, проте поняття мокша і Nirvana майже аналогічна деякі думки, перекривають один одного. [100]
Nirvana слово вперше було використано в технічному сенсі в буддизмі, і не може бути знайдено в будь-який із заздалегідь буддійських Упанішад. К. Упадхайя у своїй роботі "Вплив раннього буддизму на індуїстської думки" говорить, що він вважає, що використання цього терміну в Бгагавад-гітi ", щоб бути ознакою ранньої буддійської вплив індуїстської думки. [101]